ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 21.12.2017
Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε την Τετάρτη 12-12-2017 από το Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σταθάκη το σχέδιο νόμου με τίτλο «Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου», η οποία και ολοκληρώθηκε χθες 20 Δεκεμβρίου.
Ο ΠΣΔΑΤΜ διαφωνεί επί της αρχής με αυτό το σχέδιο νόμου για τρεις βασικούς λόγους:
- Το νομοσχέδιο υποβαθμίζει το σκοπό σύστασης του φορέα που είναι υπεύθυνος για το Εθνικό Κτηματολόγιο, ενώ δεν υπάρχουν αναφορές για την αναπτυξιακή διάσταση του. Κατ’ επέκταση το έμπειρο στελεχιακό δυναμικό της ΕΚΧΑ ΑΕ οδηγείται σε περαιτέρω απαξίωση, αντί να επιδιώκονται κινήσεις για την εξωστρέφεια του φορέα και της εξαγωγή της τεχνογνωσίας.
Χαρακτηριστικά στην εισηγητική έκθεση του Ν. 2308/95 αναφερόταν:
«Α5. Ιδιαίτερη σημασία και αναφορά σε όλες τις φάσεις του σχεδιασμού προσδίδει η αμεσότητα και ο συσχετισμός του θεσμού του Κτηματολογίου, με άλλα αναπτυξιακά προγράμματα, έτσι ώστε να αποτελεί το απαραίτητο συστατικό για:
- Τη συλλογή και ανάκτηση πληροφοριών σε αποκεντρωμένη δομή για τον περιφερειακό σχεδιασμό και την περιφερειακή οργάνωσή της χώρας μας.
- Την αποκεντρωμένη οργάνωση της Ελλάδας.
-Τον αποτελεσματικό σχεδιασμό για την προστασία του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων και των ευαίσθητων οικοσυστημάτων.
- Τη συμβολή και στήριξη στην καθιέρωση ενός δίκαιου και αντικειμενικού φορολογικού συστήματος.
- Τη συμβολή στην αντικειμενική εκτίμηση των γεωτεμαχίων και των οικοδομών,
- Τη χάραξη και εφαρμογή πολιτικής γης.
- Την ορθολογική διαχείριση όλων των φάσεων του αναπτυξιακού σχεδιασμού σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
- Την εξασφάλιση ενός αντικειμενικού μέσου για διαχειριστικά μέτρα στην οικονομία του φυσικού χώρου.
- Τη συμβολή και την καθοριστική βοήθεια στα υπό εξέλιξη προγράμματα της χωροταξικής και πολεοδομικής ανασυγκρότησης της χώρας μας.
- Την αποφασιστική συνεισφορά στη χάραξη αγροτικής πολιτικής».
Στους σκοπούς της σύστασης ενός τέτοιου οργανισμού δεν μπορούν να λείπουν:
- Ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη, η οργάνωση, η λειτουργία, η διαχείριση και η εποπτεία της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών της Ελλάδας
- Η γεωδαιτική και χαρτογραφική κάλυψη της Χώρας και η δημιουργία και τήρηση ψηφιακών γεωχωρικών δεδομένων , για την κάλυψη των αναγκών του Οργανισμού, του Ελληνικού Δημοσίου, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των νομικών προσώπων δημόσιου δικαίου. (και όχι μόνο στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, όπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου)
- Η ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού πλαισίου διαχείρισης γης για:
- την παροχή ασφαλών, αξιόπιστων και αποτελεσματικών συστημάτων καταχώρισης ακινήτων, κτηματογράφησης και τοπογραφικής χαρτογράφησης για τους πολίτες, το κράτος, τις επιχειρήσεις και άλλους χρήστες στην Ελλάδα
- τη στήριξη των οικονομικών και κοινωνικών στόχων της κυβέρνησης
- Τη στήριξη της μεταρρύθμισης των ελληνικών κυβερνητικών φορέων με επίκεντρο τη διαχείριση της γης, τα βασικά μητρώα και μια εθνική υποδομή χωρικών δεδομένων που θα αποτελέσει τη βάση για σημαντικές διαρθρωτικές διαδικασίες, όπως η αγορά ακινήτων, η αγορά υποθηκών, η διαδικασία χωροταξικού σχεδιασμού, η φορολογία ακινήτων, κ.λπ.
α. Την κεντρική διαχείριση της γης και των κτισμάτων, σε συνεργασία με τους φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα του μητρώου ακινήτων, του κτηματολογίου και της χαρτογράφησης, όπως οι συμβολαιογράφοι, οι τοπογράφοι, οι τράπεζες, οι δικηγόροι, κ.λπ.
β. Την κάθετη και οριζόντια παροχή και ανταλλαγή δεδομένων με δημόσιους εταίρους, όπως οι δήμοι, οι κρατικοί φορείς και οι υπηρεσίες των υπουργείων.
γ. Το σχεδιασμό βιώσιμων χρηματοδοτικών και επιχειρησιακών μοντέλων για τους εταίρους στον τομέα καταχώρισης των ακινήτων με βάση την εμπειρία της κοινότητας των χρηστών.
- Με το νομοσχέδιο μειώνεται η ευελιξία του φορέα που είναι υπεύθυνος για την σύνταξη του Εθνικού Κτηματολογίου, την στιγμή που από την ΕΚΧΑ Α.Ε. εκφραζόταν η αναγκαιότητα για μεγαλύτερη ευελιξία στις λειτουργίες της, ώστε να επιταχυνθεί η σύνταξη του και να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό. Προφανώς και ο στόχος ολοκλήρωσης μέχρι το 2020 μόνο ως ανέκδοτο πλέον μπορεί να ακούγεται.
- Ο μετασχηματισμός μιας Α.Ε. με μοναδικό μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο σε ένα Ν.Π.Δ.Δ., την στιγμή που εκκρεμεί η έναρξη των μελετών σύνταξης για το υπόλοιπο της χώρας θα καθυστερήσει και άλλο την σύνταξη του Εθνικού Κτηματολογίου.
- Με το νομοσχέδιο αυτό αλλάζει ο χαρακτήρας του φορέα που θα είναι υπεύθυνος για το νέο ενιαίο σύστημα καταγραφής πληροφοριών των ακινήτων και των δικαιωμάτων τους με την ένταξη των υποθηκοφυλακείων. Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επιβαρύνεται και με άλλους διοικητικούς υπαλλήλους ο φορέας αυτός αντί να ενισχύεται με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό. Ο ίδιος ο Πρόεδρος της ΕΚΧΑ Α.Ε. έχει αναφερθεί για το ήδη υψηλό ποσοστό διοικητικών υπαλλήλων και την έλλειψη Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών και Δικηγόρων. Η κίνηση αυτή έρχεται σε διάσταση με την προώθηση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που παράγει και προωθεί η ΕΚΧΑ Α.Ε.
- Δεν μπορεί οι Προϊστάμενοι των Κτηματολογικών Γραφείων και Υποκαταστημάτων να είναι μόνο Νομικοί και όχι Αγρονόμοι Τοπογράφοι Μηχανικοί. Το Κτηματολόγιο έχει και νομικό και τεχνικό/χωρικό χαρακτήρα.
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διπλωματούχων Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών, ως ο βασικός επιστημονικός και επαγγελματικός φορέας που έχει άμεση σχέση με το έργο και εκπροσωπεί τους Αγρονόμους Τοπογράφους Μηχανικούς που εργάζονται στην ΕΚΧΑ ΑΕ, στα μελετητικά γραφεία που συντάσσουν το έργο, αλλά και τους μελετητές, έχει θέση ως προτεραιότητα την ολοκλήρωση επιτέλους του Εθνικού Κτηματολογίου, ώστε η χώρα μας να αποκτήσει ένα σύγχρονο και αξιόπιστο σύστημα καταγραφής της περιουσίας των πολιτών και του Ελληνικού Δημοσίου.
Για τους παραπάνω λόγους εκτιμούμε ότι οι πειραματισμοί του κ. Σταθάκη αυτή την κρίσιμη στιγμή, μόνο και μόνο, για να «πιστωθεί» άλλη μια άστοχη «μεταρρύθμιση» ναρκοθετεί την σύνταξη του Εθνικού Κτηματολογίου. Είναι φανερό ότι ο ίδιος ο Υπουργός δεν έχει κατανοήσει την αναγκαιότητα ύπαρξης του.
Καλούμε τον κ. Υπουργό, όποιο θετικό στοιχείο έχει αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία, να το καταθέσει ως τροποποίηση στο ήδη υπάρχον θεσμικό πλαίσιο.