Μια ατελής προσπάθεια

Ήταν το 2017 που μετά από χρόνια το Ελληνικό Κράτος αποφάσισε να αναρτήσει δασικούς χάρτες σε αρκετούς νομούς της χώρας. Από τότε, αυτό το «τολμηρό» βήμα μιας εκκρεμότητας δεκαετιών, έμεινε απλά μια ατελής προσπάθεια με ευθύνη και της τότε κυβέρνησης, αλλά και της σημερινής.

Από το 2017 έως σήμερα δεν έχει εξεταστεί η συντριπτική πλειοψηφία των αντιρρήσεων που έχουν καταθέσει οι πολίτες, ενώ ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει, για τα καλά, το τοπίο, όσον αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς, αλλά και την χρήση πολλών εκτάσεων που βρίσκονται εκτός σχεδίου και οικισμού.

Οι καθυστερήσεις ολοκλήρωσης των δασικών χαρτών έχουν αρχίσει και θυμίζουν τις καθυστερήσεις καθορισμού του πολεοδομικού καθεστώτος πολλών περιοχών, υπό ένταξη και μη, που εκκρεμεί για αρκετές δεκαετίες.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που δημιουργούν αυτές οι καθυστερήσεις έχουν αντίκτυπο και στην ολοκλήρωση, την πραγματική ολοκλήρωση, του Ελληνικού Κτηματολογίου, που θα σημάνει και το ξεκαθάρισμα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ακινήτων σε όλη την ελληνική επικράτεια και θα οδηγήσει στην ταυτόχρονη βελτίωση της ασφάλειας των μεταβιβάσεων.
 
Και δεν είναι μόνο τα παραπάνω.
 
Οι καθυστερήσεις φαίνεται να είναι ακόμα μεγαλύτερες, διότι αναμένεται, κάτι που ακούμε πολύ καιρό, νέο νομοσχέδιο για τους δασικούς χάρτες, όπου θα γίνει προσπάθεια να αντιμετωπιστούν δομικά προβλήματα. Το νομοσχέδιο αυτό αναμενόταν στις αρχές του προηγούμενου χρόνου, αλλά υπήρξε μια σεβαστή δικαιολογία. Η δικαιολογία δεν ήταν άλλη από την προσμονή της απόφασης του ΣτΕ για την προσφυγή επτά περιβαλλοντικών οργανώσεων. Η απόφαση αυτή εκδόθηκε τον Μάιο. Για τον λόγο αυτό δόθηκε η παράταση για την υποβολή αντιρρήσεων των δασικών χαρτών. Πλέον αυτή η δικαιολογία δεν υπάρχει και ήδη έχει χαθεί σημαντικός χρόνος.
 
Οι τελευταίες οδηγίες που εκδόθηκαν για το ζήτημα του ιδιοκτησιακού των εκτάσεων εντός δασικών χαρτών, από την μία ξεκαθαρίζει και βάζει σαφή όρια, στο πότε μπορεί το Ελληνικό Δημόσιο να διεκδικήσει από τους ιδιώτες τις εκτάσεις αυτές. Από την άλλη, καθορίζει μια γραφειοκρατική διαδικασία ώστε να μπορούν να μεταβιβαστούν τέτοιες εκτάσεις που ήδη έχουν καταχωριστεί στις πρώτες κτηματολογικές εγγραφές στον ιδιώτη.
 
Όμως, το βάρος πέφτει πάλι στον ιδιώτη παρά το ότι η διαδικασία θα μπορούσε να γίνει μεταξύ δύο υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι οποίες οφείλουν να συνομιλούν μεταξύ τους, το Ελληνικό Κτηματολόγιο και οι Δασικές Υπηρεσίες.
 
Όταν όλος ο κόσμος κινείται ψηφιακά, με διαλειτουργικότητα, προς όφελος των πολιτών και της κοινωνίας, είναι πισωγύρισμα και εκτός εποχής, μια τέτοια διαδικασία που θα μπορούσε να αποφευχθεί.
 
Πάμε λοιπόν πιο ψηφιακά, πιο ανοικτά και τελικά πιο ανθρώπινα!
 
 

Παρέμβαση για το Εξοικονομώ 2021 του Προέδρου του ΠΣΔΑΤΜ, Μιχάλη Καλογιαννάκη, στην εκπομπή των Giorgos Psaltis και Ποπη Χατζηδημητριου στον Real FM 97.8!

Το σχετικό στον παρακάτω σύνδεσμο από το 12:13 και μετά
https://media.real.gr/.../14-12-2021_CALTHS.


 

 

Εκτός σχεδίου δόμηση και Κλιματική Αλλαγή

Αναδημοσίευση | ΤΑ ΝΕΑ 15.11.2021

Τις τελευταίες βδομάδες είναι στο επίκεντρο η Συνδιάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή στην Γλασκώβη και όλοι αναμένουν τι θα περιέχει η τελική συμφωνία. Θα είναι μια συμφωνία τολμηρή ή «μία από τα ίδια».

Συγχρόνως γίνεται όλο και πιο έντονη η συζήτηση για τις «έξυπνες» και βιώσιμες πόλεις, και κατά πόσο είναι περιβαλλοντικά ωφέλιμο να ζεις κανείς σε μια μεγάλη πόλη ή στην ύπαιθρο.

Η απάντηση δείχνει να είναι κάπου στην μέση, δηλαδή να ζεις σε μικρότερες και πιο βιώσιμες πόλεις. Ο ένας λόγος ότι είναι πιο ευέλικτες και εύκολα διαχειρίσιμες. Ο άλλος λόγος είναι ότι από την μία στις μεγάλες πόλεις η κατανάλωση ενέργειας για τα διαμερίσματα είναι μικρότερες από τις μονοκατοικίες στις μη αστικές περιοχές, αλλά από την άλλη η κατανάλωση για την μετακίνηση των κατοίκων εντός των μεγάλων πόλεων αυξάνεται συνεχώς. Στις πυκνοδομημένες περιοχές οι παρεμβάσεις βιώσιμης κινητικότητας είναι δύσκολες και τα κτίρια παλιά, ενώ στις μη αστικές περιοχές οι κάτοικοι βρίσκονται πιο κοντά στην φύση, με περισσότερο χώρο και έχουν ην δυνατότητα να υιοθετήσουν πιο εύκολα βέλτιστες περιβαλλοντικές πρακτικές.

Ας επιστρέψουμε όμως στο τι γίνεται στην Ελλάδα σε αυτές περιοχές. Αν εξαιρέσουμε τις πόλεις που έχουν από πολύ παλιά σχέδιο, οι επεκτάσεις τους καθυστερούν υπερβολικά, με αποτέλεσμα οι αυθαιρεσίες σε αυτές τις περιοχές, διαχρονικά, να είναι σε τέτοιο βαθμό, που να καθίσταται επιτακτική η ανάγκη να οριστεί άμεσα σαφές πλαίσιο δόμησης και ανάπτυξης. Η πίεση που δέχονται για οικιστική ανάπτυξη φαίνεται να αυξάνεται συνεχώς, λόγω και της μεγάλης αύξησης των τιμών αγοράς κατοικίας στο κέντρο των πόλεων και ιδίως της Αθήνας.

Τα τελευταία χρόνια γίνεται μεγάλη προσπάθεια σε αυτή την κατεύθυνση, ώστε να οριστικοποιηθεί το κτηματολόγιο και οι δασικοί χάρτες, ενώ πρόσφατα ξεκίνησε ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα για τον χωρικό σχεδιασμό του συνόλου της χώρας. Σε αυτή την διαδρομή τα εμπόδια είναι πολλά και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να υπάρξει η αντίστοιχη ευελιξία και όχι αχρείαστη αυστηρότητα.

Σε αυτή την κατεύθυνση, η μη δυνατότητα δόμησης στα κατά παρέκκλιση αγροτεμάχια, πριν οριστεί σαφώς το πλαίσιο ανάπτυξης των περιοχών αυτών, θα οδηγήσει σε νέες αυθαιρεσίες και τεχνητή αύξηση των τιμών των κατοικιών. Μπαίνει το κάρο μπροστά από το άλογο.

Είναι ανάγκη και περιβαλλοντικά ωφέλιμο, οι μη αστικές περιοχές να αναπτυχθούν οικιστικά σεβόμενοι πάντα τις δασικές περιοχές και την αγροτική δραστηριότητα. Για τον λόγο αυτό, θα πρέπει να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση των εκκρεμοτήτων όσο γίνεται συντομότερα.

Μιχάλης Καλογιαννάκης

Πρόεδρος ΠΣΔΑΤΜ (Πανελληνίου Συλλόγου Διπλωματούχων Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών)
Αντιπρόεδρος CLGE (Council of European Geodetic Surveyors)


 

EE as usual

Αναδημοσίευση | ΤΑ ΝΕΑ 07.12.2021

Άλλη μια οδηγία της ΕΕ βρίσκεται στο προσκήνιο. Μια πολιτική για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, που δυστυχώς δείχνει τα αργά αντανακλαστικά της EE, αλλά και την αδυναμία της να προσαρμόζεται γρήγορα στις αλλαγές που συντελούνται.

Δυστυχώς, η δημοσιοποίηση του περιεχομένου της επικείμενης κοινοτικής οδηγίας γίνεται σε μία περίοδο όπου οι αυξήσεις των υλικών που χρησιμοποιούνται για την ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών αυξάνονται συνεχώς, ακόμα και πάνω από 30%.

Ας δούμε όμως τους αριθμούς. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ (2011) στην χώρα μας υπάρχουν 4.122.088 κατοικίες (3.000.000 ιδιοκατοίκηση, 900.000 ενοικιάσεις), ενώ το 2019 οι αγοραπωλησίες ακινήτων έφτασαν τις 96.000 και πέρσι 75.000. Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, το έτος 2018 το 71,5% των κατοικιών που επιθεωρήθηκαν ενεργειακά εντάσσονται στις κατηγορίες Ε, Ζ και Η, ενώ εκδόθηκαν 190.000 ΠΕΑ για ενοικιάσεις. Επιπροσθέτως, στην τελευταία ανακοίνωση για το νέο πρόγραμμα Εξοικονομώ, τίθεται ο στόχος να ανακαινιστούν ενεργειακά μέχρι το 2025 τουλάχιστον 105.000 κατοικίες, δηλαδή περίπου 25.000 κατοικίες ανά έτος.

Οι αριθμοί δεν βγαίνουν, ώστε να εφαρμοστεί η ευρωπαϊκή οδηγία. Οι πολίτες είναι δύσκολο να «πάρουν πάνω τους» όλο το κόστος για την ενεργειακή αναβάθμιση και βρίσκονται αντιμέτωποι με την απαγόρευση μεταβίβασης ή ενοικίασης των ακινήτων τους.

Σε μια συγκυρία, όπου όποιος θέλει να αναβαθμίσει ενεργειακά την κατοικία του, θα του κοστίσει πολύ περισσότερο από ότι πέρσι, η ΕΕ οφείλει να συνοδεύσει την οδηγία αυτή, με ένα νέο γενναιόδωρο χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Όχι μόνο επιδότησης, όσων έχουν την οικονομική δυνατότητα να προβούν σε σημαντικές παρεμβάσεις, αλλά και για την εφαρμογή πολιτικών για την μείωση του κόστους των υλικών, ώστε όλοι να έχουν την δυνατότητα να αναβαθμίσουν ενεργειακά το σπίτι στο οποίο κατοικούν.

Δυστυχώς, η ΕΕ ανακοινώνει μέτρα, χωρίς να εξετάζει αν μπορούν να εφαρμοστούν. Μέτρα αυστηρά, που η παράταση τους μοιάζει βέβαιη. Μέτρα που ρίχνουν νερό στον μύλο όσων θέλουν να καταφερθούν εναντίον της, αλλά και όσων την κατηγορούν για πολιτική as usual ή για τα «μάτια του κόσμου».

Μιχάλης Καλογιαννάκης

Πρόεδρος ΠΣΔΑΤΜ (Πανελληνίου Συλλόγου Διπλωματούχων Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών)
Αντιπρόεδρος CLGE (Council of European Geodetic Surveyors)

To whom it may concern

Subject: New law about Certified Engineers for Cadastre

16 July 2021

Our member, the Hellenic Association of Rural Surveying Engineers, has informed us about an ongoing consultation on a draft law introducing a list of certified engineers for cadastre.

Since CLGE is the leading European Association of Geodetic Surveyors and our Council has built a strong knowledge base about these matters, we take the opportunity to give you our advice.

First of all, we want to stress that your initiative certainly goes in the right direction. A strong and sound guarantee private or public properties and authoritative geoinformation is important in our modern economies. This requires the involvement of the government and its administration to ensure that this type of surveying activities are well regulated. The highest level of regulation is achieved when surveys are performed by civil servants (Finland, Sweden and the land of Bavaria). However, in all other EU Member States, the workload is shared by public and private surveyors and this can be seen as a good practice.

Considering the EU policy on the Mutual Recognition of Professional Qualifications, and the recent Directive introducing the Proportionality test, we are convinced that a “Smart Regulation” is required. We do believe that many surveying activities don’t require a strong regulation. The market regulates them in a natural way and no barriers should limit the free circulation of European Surveyors. However, as said before, when property surveying is concerned, the legal security of the country is at stake. In this case we advocate a strong regulation.

Over the years, CLGE has developed the Code of Professional Qualifications for Property Surveyors. Our experience has proven that a high university degree (Master), a sufficient traineeship under the auspices of an experienced professional (two years) and a final state examination are the cornerstones of a well-balanced initial education, required before starting the actual career of property surveyor. This initial high level has to be maintained and we recommend a sufficient mandatory Continued Professional Development (CPD of minimum of 3 days a year, preferably more), a compulsory professional liability insurance, an ethical code and high professional as well as technical standards, with an effective control of their respect by competent ethical and professional bodies.

We understand that most of this is present in the Greek system, accepting only rural surveying engineers and civil engineers holding a master degree to be present on the list of consultants and designers for public sector works . The only weakness we recognize in this system is that civil engineers can be appointed while they never were trained in effective cadastral or property surveying. This might be solved with a mandatory traineeship and a final state examination for them as well. Even if they have the right, they certainly lack the practical skills and experience to perform this highly demanding and state guaranteed activity.

We were informed that the new law will introduce a list for so called publicly appointed surveyors to perform some tasks for public property surveys. We would advise to use the term “publicly appointed” only when there is a real transfer of authority, from the state to the private professional. This is certainly a best practice and the strongest examples of this are present in Germany, Switzerland, Austria but also in Denmark, Luxemburg, France and Belgium. Many other Member States regulate even more than only property surveying. However, if there is no such transfer, the term “publicly appointed” should be avoided.

About the level of education, we saw that bachelors could get appointed on this list. For this part of the draft law, we express our strongest reservations. We do believe that bachelor surveyors are necessary in our economies for plenty of surveying tasks requiring no specific regulation, i.e. tasks that are regulated by the market itself. However, we are strongly against their appointment for property surveying and even more for publicly appointed property surveying. For this kind of jobs, they could only work under the authority of a public or private publicly appointed property surveyor, holding the qualifications in line with our code, as explained above. Property surveying and surveying of authoritative date are a very serious and complex activities, implying some state guarantees. The legal security they procure are one of the prerequisites of a well performing economy and cannot be jeopardized by a too lenient legislation.

Allow us to insist on the fact that our advice is not steered by a corporatist ideology. On the contrary, if we take this initiative to inform you, it is of course in the interest of the profession we represent, but also and even more in the interest of the citizens and the Greek and European society as a whole.

CLGE is available for further exchanges with you about this topic, and we are ready to send a delegation to Athens to discuss the above mentioned topics face to face.

 

                                     Jean-Yves Pirlot                                            Vladimir Krupa

                               CLGE Director General                                     CLGE President

 

Enclosures:           Code of Professional Qualifications for Property Surveyors

                               Code of Conduct of the European Surveyor

 


Ο λογαριασμός του συλλόγου είναι στην Τράπεζα Πειραιώς IBAN GR2101720800005080071615938.

Η ετήσια συνδρομή μελών είναι 10 ευρώ ή 5 ευρώ για τους συναδέλφους κάτω της 5ετίας.


 

Κατευθυντήριες Οδηγίες για τις δηλώσεις ιδιοκτησίας στο Εθνικό Κτηματολόγιο


Προσφορά για προμήθεια ψηφιακών υπογραφών σε ΑΤΜ 


Οδηγίες Ψηφιακής Υπογραφής


 Ηλεκτρονική Υποβολή Διαγραμμάτων

 

 

 



Τοποθέτηση Προέδρου ΠΣΔΑΤΜ για το σ.ν. "Έλεγχος και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος."

 

 



 

 


 


 

Go to top